Svar: Rejse med barn
3. september 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Rikke
En forsinket 3 ugers bryllupsrejse til Florida/Orlando - det lyder rigtig rigtig dejligt og jeg synes som udgangpunkt ikke det er problematisk at rejse med små børn :)
Faktisk er det tit ekstra berigende, fordi man møder lokalbefolkningen på en anden måde med et barn på armen og forstår man at tilrettelægge sin rejse, så der tages hensyn til børnene, så er det absolut ikke noget problem. Det er langt bedre for Maja at komme med jer i de 3 uger - end det er at lade hende passe af bedsteforældre så længe ... og selvfølgelig skal I af sted.
I en alder af 1½ år vil hun naturligt have behov for en middagslur og det må man tage højde for, når man rejser med hende. Det betyder ikke at I skal holde jer indendøre, hun kan jo sagtens sove sin lur en en klapvogn, som I enten kan medbringe eller leje derover.
Med hensyn til mad og forplejning, så vil de fleste børn i en alder af ca 1½ år jo kunne spise fuldstændig almindelig mad. Der er ingen problemer med at tygge og hun vil sikkert synes det er sjovt at få lidt nyt og spændende. Selvom hun normalt starter dagen med grød derhjemme, så vil lidt æg, bacon og pølser sikkert være et hit! :) og yoghurt er også altid en god idé (og for maven).
Flyturen vil være rigtig lang og hun vil naturligt ikke kunne forholde sig til at skulle sidde stille i mange timer. Derfor er det en rigtig god idé, hvis man kan rejse, så hun skal sove nogle timer undervejs og tiden går med det ... Ellers er det ofte en god idé at rejse, så man sover når man kommer frem, fordi det vil hjælpe på jetlag - det finder man dog ud af efterhånden, det skal ikke problematiseres.
I flyet har hun brug for underholdning og det vil være rigtig godt med en lille rygsæk, hvori I har små pakker. Det tager lidt tid at pakke op og studere indholdet og der må gerne være noget nyt og spændende. Det kan være alt lige fra en pakke rosiner, en mandarin, en lille bog I kan læse i, til et par farveblyanter, magnetspil eller andet, som I kan finde der kan underholde en pige på 1½ år ...
Det er ofte landingerne der giver mest trykken i ørerne, at stige op er normalt ikke så slemt og under selve flyveturen vil der ikke være problemer med tryk i ørerne. Hun vil naturligt ikke kunne udligne trykket, men man kan afhjælpe det ved at give hende lidt at sutte på og synke. Hvis hun kan drikke af en lille juicebrik med sugerør så kan det være lidt spændende (det er nok ikke noget hun får til daglig:o)) og hjælpe på ørerne. Hun kan jo ikke tygge tyggegummi eller sutte på bolcher i den alder. Men lidt rosiner kan også være fint.
Hvis hun tilfældigvis er forkølet så kan man skabe lidt frie luftveje og afhjælpe trykket ved at dryppe hendes næse med lidt saltvand.
Med hensyn til søsyge på et kæmpe krydstogt, så kunne jeg ikke forestille mig at det sker særlig tit. Selvom man ikke er søstærk, så er det sandsynligvis begrænset, hvor meget det vil gynge på sådan en båd og det vil jo være som at være i en lille by, snarere end at være på et skib ...
En mulig løsning eller forebyggelse af problemet kunne være det nye 'sea-band', som er et akupressur-armbånd, der hjælper mod søsyge og køresyge. Man kan købe et specielt bånd, der passer til børn. Det skulle efter sigende virke - i hvert fald er det et forsøg værd og bedre end at give hende evt. medicin.
Jeg kan ikke forestille mig at der er grund til at bekymre sig ekstra om svineinfluenza, forkølelse, diarré osv. og med hensyn til evt. vaccinationer, som også kan være noget der skal overvejes (tror dog ikke det er nødvendigt, hvis hun følger det almindelige vaccinationsprogram) så er det en god idé at I taler med jeres læge om alle disse ting ...
Jeg håber I kommer af sted og får en rigtig god tur - jeg glæder mig til at høre føljetonen!
Rigtig god bryllupsrejse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske